English Language

معماری سبز و پایدار در طراحی پروژه های مسکونی، اداری، تجاری و ...

معماری سبز و پایدار در پروژه های مسکونی، تجاری، اداری و ...

معماری سبز و پایدار در پروژه های مسکونی، تجاری، اداری و ...

معماری سبز و پایدار که کمترین تاثیر را روی تغییرات آب و هوایی و محیط زیست داشته باشد به موضوع روز دنیا تبدیل شده است. معمولا عبارات سبز و پایدار را در حوزه ساخت و ساز در کنار هم می شنويم و شاید تصور کنید که می توان این دو اصطلاح را به جای هم به کار برد، اما واقعیت این است که معانی آنها کمی متفاوت است و راهکار های مختلفی برای معماری سبز و معماری پایدار وجود دارد. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح می دهیم.

معماری پایدار چیست؟

معماری پایدار به ساخت ساختمانی اشاره دارد که پایدار بودن در هر مرحله از آن رعایت شده باشد. از برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت گرفته تا بهره‌برداری و تخریب، یک ساختمان پایدار براساس اصولی که به حفظ محیط ‌زیست و منابع اهمیت می دهد تا محیطی راحت، سالم و مولد را در طولانی‌مدت برای ساکنان خود فراهم کند، بدون اینکه تأثیر منفی بر محیط اطراف داشته باشد، ساخته می شود.
برای بررسی بیشتر این موضوع، اجازه دهید به مراحل ساخت تا تخریب یک ساختمان نگاه کنیم:
برنامه ریزی پایدار
 در طول فرآیند برنامه ریزی، ساختمان پایدار باید هر گونه تأثیری را که بر محیط زیست وارد می کند، در نظر گرفته و به دنبال حفظ محیط اطراف تا حد امکان باشیم.
طراحی پایدار
معماری پایدار ملاحظات طراحی مانند قرارگیری پنجره ها، ورود نور طبیعی به خانه و تهویه صحیح و طبیعی را در نظر می گیرد.
ساخت و ساز پایدار
فرآیند ساخت و ساز باید به دنبال حفظ منابع طبیعی و همچنین محدود کردن مصرف انرژی و ضایعات برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی باشد.
بهره برداری و نگهداری
در این مرحله از معماری پایدار به سوالاتی مانند اینکه آیا انرژی و آب با صرفه جویی استفاده می شود؟ پاسخ داده شود. مالکان و ساکنان ساختمان ها باید به جای مصرف کننده خالص منابع، از انرژی های تجدیدپذیر و سایر منابع به عنوان یک تولید کننده شناخته شوند.
تخریب ساختمان
 در نهایت، در پایان چرخه عمر ساختمان، مهم است که مواد را به روشی ایمن از نظر زیست محیطی دور ریخته و مدیریت کنیم.

معماری سبز چیست؟

تفاوت اصلی بین معماری پایدار و معماری سبز این است که ساختمان‌های پایدار با در نظر گرفتن هر سه اصل پایداری (ساکنین، محیط زیست و منفعت هردو) ساخته می شوند، در حالی که معماری سبز تنها بر محیط ‌زیست تمرکز دارد.
ساختمان سبز ساختمانی است که در آن شیوه ها و فرآیندهای موثر به عنوان گام های اساسی برای پایداری محیط زیست اجرا می شود. همانطور که قبلاً در مرحله "بهره برداری و نگهداری" به آن اشاره شد، معماری سبز می تواند شامل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، اجرای سیستم های تهویه مطبوع طبیعی و کاهش ردپای کربن در طولانی مدت باشد.

طراحی پروژه اداری ساختمان فلت

طراحی پروژه اداری ساختمان فلت

چه نکاتی را برای معماری سبز یا معماری پایدار در نظر بگیریم؟

با توجه به تعاریف بالا، مهم است که موارد زیر را در طراحی پروژه های معماری مسکونی، ویلایی، تجاری، اداری و غیره در نظر بگیرید: 
ساختمان شما می تواند هم سبز و پایدار باشد اما یک ساختمان سبز لزوما با معماری پایدار ساخته نشده و یک ساختمان پایدار نیز می تواند بدون راه حل های معماری سبز طراحی شود.
همانطور که در ابتدا گفتیم، معماری پایداری و سبز در سال‌های اخیر به ترند اصلی در طراحی پروژه های مسکونی، اداری، تجاری و غیره تبدیل شده‌اند. با توجه به بحران جهانی در زمینه تغییر آب و هوا، معماری سبز و پایدار به عنوان راه حلی برای برطرف شدن این نگرانی مطرح شده و حتی پروژه های نظارت بر معماری، نوسازی و بازسازی برای ساختمان‌هایی که چندین سال است بدون توجه به این اصول در حال استفاده هستند، رو به افزایش است.
در ادامه چند اصل مهم که می‌توانید برای ساخت یک ساختمان پایدار و سبز در نظر بگیرید، مطرح می کنیم:

اتلاف انرژی خود را کاهش دهید: 
راهکارهای ساده ای مانند نصب کنتورهای هوشمند، استفاده از لامپ LED، نظارت بر مصرف آب و سطح انتشار CO2 می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

سلامت ساختمان و ساکنان خود را بهبود بخشید: 
می‌توانید این کار را با نظارت بر کیفیت هوا انجام دهید تا مطمئن شوید ساختمان و ساکنان شما در سالم‌ترین حالت ممکن کار و زندگی می‌کنند.

اثرات زیست محیطی خود را کاهش دهید: 
استفاده از انرژی خورشیدی و سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر می تواند کمک زیادی به کاهش نیاز شما به سوخت های فسیلی کند.

معماری ساختمان سبز و پایدار به نفع همه است. اگر می خواهید علاوه بر طراحی یک فضای جذاب برای ساکنین یک پروژه معماری، پایداری و سبز بودن را رعایت کنید از طراحان حرفه ای مارتا آرشیتکت کمک بگیرید.

تماس با ما