English Language

تاثیر اقلیم در معماری

تاثیر اقلیم در معماری

تاثیر اقلیم در معماری

تغییر اقلیم یک فرآیند آنی نیست، بلکه فرآیندی تدریجی است که از زمان شکل‌گیری زمین، تقریباً 4 میلیارد سال پیش، ادامه داشته است و به عنوان یک تغییر مداوم که برای مدت طولانی‌ باقی می‌ماند، روی طراحی داخلی و معماری ساختمان تاثیر می گذارد.
در حقیقت طراح حرفه ای باید سبک معماری را براساس دما و شرایط آب و هوایی انتخاب کند زیرا تغییر اقلیم نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند و حتی موجب تغییراتی در شیوه زندگی ما می شود.

چرا کنترل تغییرات اقلیمی مهم است؟

تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، متان و غیره است که منجر به بدتر شدن شرایط آب و هوایی، ذوب شدن یخ ها، افزایش آتش سوزی های جنگل ها، از بین رفتن گونه ها و انقراض آن ها می شود. 
 بلایای طبیعی نیز که به نوبه خود نتیجه فعالیت های انسانی است می تواند تغییرات اقلیمی را ایجاد کند.
 به عنوان مثال، رانش زمین در مناطق تپه ای که پیامد معماری و ساخت و سازهای انجام شده در حاشیه تپه است یا سیل در منطقه ساحلی در نتیجه جنگل زدایی به علت قطع درختانی که برای ساخت مبلمان و لوازم چوبی مورد نیاز طراحی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گرفته اند، نمونه هایی از تاثیر طراحی پروژه های معماری، مسکونی، ویلایی، تجاری و غیره بر اقلیم هر منطقه هستند .
 البته آلودگی هوا نیز باعث تغییرات اقلیمی می شود که به علت ردپای کربن به جا مانده از حمل و نقل، صنایع و پتروشیمی هایی که گاز مضر منتشر می کنند، بوجود می آید. 
 تغییر اقلیم، اگر کنترل نشود، تهدیدی جدی برای تنفس، تغذیه، تنوع زیستی و معیشت در سراسر جهان است و به همین علت است که امروزه به حداقل رساندن تاثیر معماری بر تغییرات اقلیمی جنبه بسیار مهمی در نظر گرفته می شود.

تاثیر اقلیم در تغییر دکوراسیون داخلی

 طراحی پروژه های معماری مسکونی، تجاری، اداری و ... بر دکوراسیون خلاقانه، برنامه ریزی برای استفاده بهینه از فضا و سازگاری با آب و هوا و محیط زیست تمرکز دارد‌.
دکوراسیون و طراحی داخلی پروژه های معماری، زمانی که با در نظر گرفتن تاثیر اقلیم و آب و هوا انجام شود، کاربردی تر، قابل اجراتر و سازگارتر خواهد بود. 

تاثیر اقلیم بر انتخاب متریال در طراحی پروژه های معماری

یک طراح داخلی، هنگام طراحی پروژه های معماری باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرد، که شامل مدیریت بودجه، انتخاب متریال، طراحی چیدمان، رفع نیاز مشتریان، مبلمان و دکوراسیون و غیره، می شود اما همه اینها باید با توجه به تاثیر اقلیم انجام گیرد.
متریال و مبلمانی که برای دکوراسیون و طراحی داخلی و ساخت و ساز در پروژه های معماری انتخاب می شود در صورت عدم رعایت استانداردها، می تواند تاثیر قابل توجهی روی اقلیم منطقه داشته باشد. 
عواملی مانند حمل و نقل کالا و خدمات، جنگل زدایی برای تولید مبلمان، راه اندازی کارخانه های تولید فولاد و سیمان که به انتشار گازهای سمی منجر می شود و استفاده از متریال غیرقابل تجزیه و غیره از عوامل موثر بر اقلیم است. 
از این رو، طراحان باید تمام توان خود را به کار ببرند تا با انتخاب متریال مناسب برای طراحی داخلی پروژه های معماری مسکونی، اداری، تجاری، ویلایی و غیره و انتخاب موادی که در سازگار با محیط زیست است، تاثیر بر اقلیم و آب و هوا را به حداقل برسانند.

طراحی پروژه اداری دفتر معماری

طراحی پروژه اداری دفتر معماری

تاثیر اقلیم بر انتخاب رنگ در طراحی پروژه معماری

بافت و رنگ روی دیوارها نیز یکی از عناصر اصلی طراحی داخلی است که حال و هوای فضای داخلی را به سبک مورد نظر طراح، نزدیک می کند. 
به منظور به حداقل رساندن طراحی پروژه های معماری روی اقلیم باید رنگ روی دیوارها از نوع سازگار با محیط انتخاب شود.
رنگ مناسب برای مناطق کویری باید دارای جذب رطوبت کمتر باشد در حالی که در مناطق ساحلی باید بتواند رطوبت بیشتری را جذب خود کند. 
رنگ های براق یا نیمه براق مانند رنگ اکریلیک که بادوام تر بوده و سریعتر خشک می شوند و ترک نمی خورند یا پوسته پوسته نمی شوند، انتخاب ایده آل طراحان است.

تاثیر اقلیم بر انتخاب سیستم مناسب تهویه مطبوع

یک سیستم مناسب تهویه مطبوع یعنی سیستم گرمایش و سرمایش استاندارد برای کاهش تاثیر اقلیم و آب و هوا به فضای داخلی ضروری است.
طراحان باید با توجه به آب و هوای هر منطقه، سیستم تهویه مناسب را برای آن در نظر بگیرند. به عنوان مثال در شمال کشور که هوا مرطوب است از کولر گازی یا اسپلیت به جای کولر آبی استفاده می شود تا تهویه هوا و رطوبت زدایی از فضای داخلی به بهترین نحو انجام شود.
اگر به دنبال راه حل خلاقانه برای پروژه های معماری خود هستید تا تاثیر اقلیم را به حداقل برسانید، طراحی سازگار با اقلیم خود را به طراحان مارتا آرشیتکت بسپارید.

تماس با ما